Emotie-eten stoppen

Iedereen grijpt wel eens naar eten zonder een gevoel van honger of trek te hebben. Vaak heeft dit te maken met een bepaalde emotie; je voelt je bijvoorbeeld eenzaam, verdrietig, boos of je verveelt je gewoon. Eten wordt dan gebruikt om jezelf te troosten, te verdoven of af te leiden; oftewel emotie-eten. Uit onderzoek blijkt dat minstens de helft van wat we eten emotie-gedreven is.

Het is niet eenvoudig om met emotie-eten te stoppen. Je lichaam is vaak gewend geraakt aan de vele tussendoortjes wanneer er een bepaalde emotie boven komt drijven. Dat kan tot flinke gewichtstoename leiden. En dat zorgt er op zijn beurt vaak voor dat je minder lekker in je vel zit en nóg meer gaat eten.

Hoe weet ik of ik een emotie-eter ben?

Het is soms lastig te achterhalen of je trek in eten hebt door een lichamelijke behoefte, of dat het emotie-gedreven is. Emotioneel eten herken je onder meer aan:

  • Je pakt vaak onbewust iets te eten
  • Je hebt niet echt honger
  • Je honger/trek voelt dwingend
  • Je honger/trek stopt niet als je genoeg hebt gegeten
  • Je voelt je rot na het eten

Een dieet helpt niet bij emotie-eten. Stoppen lukt alleen door de achterliggende emotie aan te pakken en te kijken hoe je op een andere wijze met die emotie om kunt gaan.
Integratieve psychotherapie helpt je om op een effectieve manier van emotie-eten af te komen.

Hoe ziet de therapie er uit?

Tijdens de therapiesessies kijken we of we een patroon kunnen ontdekken in jouw eetgedrag. Op welke momenten en bij welke emotie voel jij de behoefte om wat te eten?
Wanneer je je bewust wordt van de gevoelens en gedachten die je eetgedrag beïnvloeden, kijken we welke behoefte je werkelijk hebt en hoe je deze op een andere manier dan met eten in kunt vullen.

Stop het emotie-eten en voel je weer vrij en lekker in je vel.

Wil je meer weten of wil je graag een afspraak maken?
Mail of bel gerust: +31 6 23 92 03 18